Pedagogisch werkplan 2016

Het Gastgezin

Ik ben Ancora van den Berg, geboren 10-08-1966 te Hillegom.
Mijn opleidingen zijn;
– MBO Kinder- en Jeugdverzorging (3 jarige opleiding),
– MBO plus management kinderopvang en
– HBO management kinderopvang.
Ik heb sinds het afronden van de KV/JV opleiding (1986) continue in de kinderopvang gewerkt.
Tijdens mijn zwangerschapsverlof en na de geboorte van mijn oudste, ben ik kinderen van  buren, vrienden en  kennissen gaan opvangen als er nood aan de man was.
Er bleek een grote vraag naar opvang aan huis en voor mij een reden om er werk van te maken.
Ik heb mij aangemeld bij het Gastouderbureau Kroostopvang en binnen 2 jaar ben ik begonnen als ZZp-er.

Mijn gezin bestaat uit;
– Partner Bert (09-05-1964)IMG_0688
– dochter Annabel (15-11-1998)  533en
– zoon Niels (13-10-2002). 393

Verder hebben we een klein wit hondje Banjer (een Lhasa Apsho; kindvriendelijk en verhaart niet). IMG_3568
Banjer zal nooit alleen met de kinderen in dezelfde ruimte verblijven.
Wanneer ik de ruimte verlaat (om b.v naar het toilet te gaan of kinderen in/uit bed ga halen) gaat Banjer in de gang/bijkeuken of naar buiten.
In de bijkeuken heeft Banjer haar bench om zich terug te kunnen trekken als ze de kinderen zat is of omdat Banjer bv heel erg druk is.
In de woonkamer heeft Banjer haar eigen stoel. Deze is door de salontafel afgeschermd voor de kinderen zodat Banjer ook in de kamer een rustig plekje heeft om te liggen.

Vaste bezoekers zijn;
–  wederzijdse buren,
–  oud gastkinderen en ouders
–  de oma’s,
–  familie en
–  vriendin/collega
–  de gastkinderen, te weten:

Cato (11-10-2012)
Mathijs ( 21-12-2012)
Elodie (04-02-2015)
Femme ( 09-12-2015)
Lara (08-02-2015) per jan.2017
Dorus (13-06-2016)
Feline (15-07-2016) per dec 2016

Wat neem je mee naar de gastouderopvang?
–  het dagboekje met overdracht
–  de luiers + billendoekjes
–  een speen + slaapzak + vaste slaapknuffel (indien nodig)
–  de baby voeding (borstvoeding/flessenvoeding/pap/groentehapje of fruit als het een potje moet zijn)
–  een compleet setje reserve kleding (romper, shirt, broek, sokken,) + een vestje
–  eventueel medicatie met ondertekend formulier
–  eventueel zonnebrandcreme
– jas/vest

Ieder kind krijgt zijn eigen lade/mandje met zijn/haar naam/kleur.
Hierin kunnen de luiers/de speen/een knuffel en reserve kleding bewaard worden zodat u niet steeds alles hoeft mee te nemen.
De spulletjes die vergeten worden mee naar huis te nemen kunt u in deze lade weer terug vinden.

De opvangplekken en materialen
De kinderen mogen door het hele huis spelen behalve boven en in de keuken.

IMG_6196

De tuin
In de achtertuin staan een speelhuisje, een glijbaan/klimtoren,  diverse driewielers, steppen,  loopauto’s.
Een loopfiets, diverse ballen, schepjes, emmertjes, zeefjes, vormpjes, stoepkrijt en bellenblaas.
Bij heel warm weer hebben meerder parasollen staan.
Ik zorg dat er altijd schaduw plekken zijn voor de kinderen.
Er is een waterolifant die ons veel plezier en verkoeling geeft bij tropische temperaturen.

Het toilet
De kinderen worden op vaste momenten verschoond nl na het eten en drinken  en voor en na het slapen.
Indien nodig worden de kinderen tussendoor van een schone/droge luier voorzien.
De oudste kinderen mogen/kunnen zelf naar het toilet.Er is keuze uit een kinder-wcbril of het potje.
Bij de wastafel mogen/kunnen ze zelf de handjes wassen.
Wanneer de kinderen zelfstandig kunnen plassen moeten ze vertellen dat ze naar de wc gaan.
De voordeur gaat dan op de knip zodat de kinderen niet onverwachts naar buiten of de trap op kunnen.
De commode is in de keuken. Een apart gedeelte van het aanrecht is hiervoor ingericht.
Indien nodig  kunnen de kinderen in bad. Vuile kleding wordt uitgespoeld en in een plastic tasje mee naar huis gegeven.

De slaapkamer
Voor de gastkinderen heb ik een 2 aparte slaapkamers.
In iedere slaapkamer staat een stapelbed en één ledikant.
Verder is er een kinderwagenbak beschikbaar die in diverse ruimten geplaatst kan worden.
Het beddengoed wordt minimaal 1 x per week gewassen en dagelijks voorzien van een schone sloop op het hoofdeinde.
De kinderen hebben zoveel mogelijk een eigen kamer/bedje.
Voor ieder kind is er een knuffel naar keuze om mee naar bed te nemen of ze nemen een eigen knuffel mee.

De slaapkamers zijn voorzien van verduisteringsgordijnen en een hor.
Op iedere slaapkamer is een babyphone aanwezig en in gebruik als er kinderen in de slaapkamer aanwezig zijn.
De kinderen mogen zodra ze het zelf kunnen de trap op klimmen.
We doen dit altijd langs de muurzijde en altijd met lege handjes.
Als we naar beneden gaan doen we dit achteruit langs de muurzijde en met lege handen.
De slaapkamers worden dagelijks geventileerd.
IMG_0308 IMG_0311 IMG_0312 IMG_0314


Het dagritme


van 07.30 – 09.00 uur
De kinderen komen binnen druppelen  en mogen  zelf spelen.
De schoentjes gaan uit, de pantoffeltjes aan, de jassen aan de kapstok, de schoentjes onder de kapstok
Samen zwaaien we pappa e/o mamma uit en gaan daarna spelen.


 


van 09.00 – 10.00 uur
De meeste  kinderen zijn binnen.
De kinderen mogen zelf spelen.
Ik stimuleer en activeer de kinderen en daar waar nodig speel ik mee.
Wij spelen een spelletje/maken een puzzel/ zingen/dansen/lezen voor/maken een mozaïek/ doen hamertje tic/ bouwen met de blokken/leggen een treinbaan/spelen met de lego/koken eten in het keukentje/ spelen met de poppen/ met de garage/de boerderij enz.).
Daar waar nodig zal ik de kinderen stimuleren, activeren en gezellig met hen samen spelen.
Tussen de bedrijven door probeer ik de knutselactiviteit voor de betreffende dag voor te bereiden


van 09.45 – 10.15 uur
Het 10 uurtje;
Samen ruimen wij op en gaan aan tafel om vers fruit van het seizoen te eten en drinken limonade of een sapje.
Dit groepsmoment sluiten af met liedjes zingen en een verhaaltje voorlezen.


Verschoon & plas-ronde


van 10.30 – 12.00 uur
Bij droog weer gaan wij naar buiten; in de tuin spelen, een boodschap doen, op visite bij oma, de eendjes voeren of Banjer uitlaten in het park.
Bij erg heel nat/koud weer blijven we binnen (met motregen kan het best leuk zijn om mer laarsjes aan en een parapluutje op in de plassen te stampen) en doen dan een puzzel, een spelletje of gaan knutselen aan de hand een een thema.
Ik werk met VVE (voor en vroegschoolse educatie/peuterpraat).
Voor en vroegschoolse educatie is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid.
Het doel is om peuters met een mogelijke achterstand beter voor te bereiden op de basisschool en er tevens voor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen.


van 12.00 – 12.30 uur
De lunch;
Eerst gaan wij samen opruimen, daarna aan tafel  om een broodje te eten en melk te drinken.
De kinderen mogen de 1e helft kiezen uit hartig beleg zoals smeerkaas/smeerworst/worst/kaas.
De 2e helft mag er gekozen worden pindakaas, chocopasta, honing, jam
De korstjes moeten eerst worden opgegeten voor we aan een nieuwe boterham beginnen.
Op dinsdag hebben we bij de lunch altijd een verse krentenbol, kaasstengel, een croissantje, een kadetje oid vers van de markt.
Soms hebben we een gekookt of gebakken eitje, een broodje knakworst, een tosti, pannenkoek of poffertjes


Verschoon en plas-ronde


van 13.00 – 15.00 uur
Het middagdutje voor de kleintjes.
De grote kinderen mogen vrij spelen of wij gaan samen spelletjes/puzzel doen.
Soms mag de televisie even aan om een rustmoment te bieden voor de wakker-blijvers die toch wel moe zijn.


Verschoon en plas-ronde


van 15.30 – 16.00 uur
Het 3-uurtje; limonade of sap met iets lekkers ( b.v. ontbijtkoek, koekje/gedroogd tropische fruit of abrikoos/rozijntjes /soepstengel/rijstwafel/liga).


van 16.00 – 18.00 uur
De kinderen mogen zelf spelen, binnen e/o buiten afhankelijk van het weer.
Bij slecht weer sluiten we de dag vaak samen af aan tafel met een tekening, kleurplaat, klei of een spelletje.
Als er geen kinderen voor 17.00u worden opgehaald gaan we een wandeling maken in het park of naar de speeltuin.
Regelmatig  gaan we rond 17.00u richting het station om treinen te kijken en de pappa’s & mamma’s van de trein op te halen.
Voor wij de deur uit gaan e/o rond de klok van 17.00u ruimen we eerst samen op.


vanaf 17.15 uur
Trekken we de schoenen aan en worden de kinderen opgehaald.


Eten & Drinken;

Voor wij gaan eten en drinken zingen wij;
(melodie van vader Jacob)

Smakelijk eten, smakelijk drinken,
Hap, hap, hap, Slok slok, slok,
Dat zal lekker smaken, dat zal lekker smaken.
Eet maar op, eet maar op.

Smakelijk eten allemaal!  
We eten eerst hartig beleg (smeerkaas/smeerworst, worst/kaas komkommer/tomaat) op de boterham.
daarna mag er zoet beleg gekozen worden (chocopasta/ pindakaas/appelstroop/honing).
De korstjes eten we op voor we aan de volgende boterham beginnen.

Als we klaar zijn met eten zingen wij;
(melodie van vader Jacob)

Wel bekomen, wel bekomen,
t heeft gesmaakt, ’t heeft gesmaakt,
O, wat was dat lekker, o wat was dat lekker
Dank u wel, dank u wel

Goede bekomst!

Wandelen;
Dagelijks gaan wij naar buiten voor een frisse neus en om de energie kwijt te kunnen.
Alleen als het hard regent blijven wij binnen. Voor koude, wind blijven wij niet binnen!
Lekker rennen, klimmen en klauteren in het park, daar worden we lekker warm van!
Vaak gaat Banjer ook  mee.
Om de beurt mogen de kinderen de riem vast houden, de riem los/vast maken.
De kinderen leren om op Banjer te letten en voor haar te zorgen, ze weten dat de poep opgeruimd moet worden met een zakje en in de afvalbak.

Onderweg leren de kinderen spelenderwijs hoe we veilig over steken (links,rechts,links kijken/op de stoep blijven/oversteken bij het zebrapad/bij rood moet je wachten/bij groen mag je oversteken enz.).
Bij het einde van de stoep, bij iedere bocht moeten de kinderen wachten zodat ik de kinderen in het zicht houd.
Voor wij oversteken houden de kinderen Ancora, de kinderwagen of elkaar vast.
Wanneer wij veilig op de stoep zijn mogen de kinderen weer “los lopen”.
De jongste kinderen die nog maar net lopen, mogen in het park zelf lopen.
Wanneer er fietsen, brommers auto’s of tractoren aankomen leren de kinderen aan de kant te gaan en blijven wij stilstaan tot het verkeer voorbij is.
Wanneer er auto’s/fietsers e.d voor ons stoppen en ons rustig laten oversteken steek ik altijd mijn hand even op en zeg “dank u wel”, de kinderen steken ook uit zichzelf hun hand op en gaan zwaaien.
De grote kinderen mogen een step, loopfiets of poppenwagen mee.

Gaan wij boodschappen doen;
De grote kinderen mogen een boodschappenkar duwen/trekken, de producten zoeken in de winkel, de boodschappen op de band bij de kassa leggen en de boodschappen in de kinderwagen doen.
De jongste mogen producten vasthouden/aangeven.
Er wordt volop producten herkent, geteld, leren op hun beurt wachten bij de kassa/op de markt, samen delen, rekening met elkaar houden.

Gaan wij op visite;
Wij zeggen “hallo”, vegen de voetjes, de jassen gaan uit.
Er kan gespeeld worden met het aanwezige speelgoed of wat wij zelf mee hebben genomen.
De kinderen krijgen limonade met iets lekkers, al dan niet zelf meegenomen.
Als het tijd is om te gaan, ruimen we samen op, doen we de jassen aan en zeggen we “dag”!
Al dan niet met een hand/kus/knuffel.

Gaan wij knutselen;
De activiteit bereid ik voor als de kinderen s’morgens zelf spelen.
Via internet zoek ik de knutselwerkjes op, druk ze af en bereid het voor.
Meestal werk ik met een thema.
Thema’s die ieder jaar weer terug komen zijn; De seizoenen/Pasen/Sint Maarten/Sinterklaas/Kerstmis/Moederdag/Vaderdag/vormen en kleuren/dieren.
Wij kleuren met potlood, wasco en stiften. We verven met de vingers en met kwasten, we plakken, knippen en prikken.
Wij kleien, spelen met kenectic sand

Gaan wij naar de markt;
We kopen brood bij de bakker waar de kinderen iets lekkers mogen uitkiezen voor de lunch, fruit bij de groenteboer, abrikoosjes, rozijntjes, gedroogd fruit bij Ilias.
Soms kaas bij de kaasboer en vis bij de visboer.
Bij alle kraampjes krijgen de kinderen wel iets lekkers aangeboden.
Bij alle kraampjes worden er producten herkent en ondekt.
En dan….. naar Villa Flora om te plassen, limonade te drinken met de lekkernijen van de markt erbij.
Maar natuurlij ook om te spelen.

Gaan wij naar het station;
om treinen te kijken en te zwaaien naar de toeterende machinist, de trap op en af te klimmen, de traptreden en treinen die voorbij komen te tellen en natuurlijk om de pappa’s en mamma’s van de trein op te halen aan het einde van de dag.

Gaan wij naar de speeltuin;
Speeltuin Weerestein, Michiel de Ruijterstraat 95 te Hillegom is onze stamplek.
Het gebeurt regelmatig dat de kinderen aan het einde van de dag in de speeltuin kunnen worden opgehaald.
U krijgt dan een WhatsApp-berichtje van mij of er hangt een briefje aan de voordeur.

De houding van de gastouder
Ik ben een energieke, vrolijke en enthousiaste moeder die enorm geniet van en met de kinderen om zich heen.
Het is heerlijk om te zien hoe mijn kinderen op de gastkinderen reageren (en visa versa) en met elkaar omgaan.
Het is een genot de kinderen bezig te zien, samen te spelen, elkaar opzoeken en uitdagen en natuurlijk elkaar ook wel eens plagen.
Voor mij is het iedere dag een feest!
Ik vind het belangrijk dat
* de kinderen met elkaar leren omgaan,
* respect hebben voor elkaar,
* ieder in zijn waarde laten,
* samen leren delen,
* op hun beurt wachten,
* rekening met elkaar leren houden
* elkaar helpen.
* maar vooral plezier met elkaar hebben.

Ieder kind kan/mag zichzelf zijn en op zijn/haar eigen tempo en niveau ontwikkelen.
Het kind moet zich veilig en geboren voelen.
Dit doe ik door het bieden van een gezellige, sfeervolle en warme ruimte.
Er zijn diverse  materialen en activiteiten beschikbaar.
Ik stimuleer, activeer en begeleiden de kinderen in hun spel, die aansluitend bij de ontwikkelingsfase van het individuele kind.
Dit probeer ik te bereiken door op vaste momenten groepsactiviteiten aan te bieden en ik maak tijd om individueel met de kinderen te spelen.
Het leren samen spelen/samen delen en rekening houden met elkaar vind ik erg belangrijk.
Bijvoorbeeld: samen met alle kindjes in de kring en om de beurt een liedje verzinnen, gebaren erbij maken en natuurlijk dansen.
Als het kindje nog te klein is mogen de grotere kinderen een liedje bedenken die de kleintjes leuk vinden en mee kunnen doen zoals “klap eens in je handjes” !
Als de kleintjes iets nog niet lukt, kunnen de grote kinderen hen helpen bv, met jassen/schoenen aan doen, opruimen.

De communicatie van de gastouder
In taalgebruik vind ik het belangrijk dat je het met een rustige warme en duidelijke stem tegen de kinderen praat.
De kinderen voelen en ervaren liefde en begrip voelen zodat de kinderen de omgang als veilig en prettig ervaren.
Ik zorg ervoor dat de kinderen voelen dat er naar ze wordt geluisterd en zij serieus worden genomen.
Ik probeer zoveel mogelijk om op ooghoogte van de kinderen te zijn als ik met ze praat, op gelijk niveau.
Ik  geef duidelijk de grenzen aan: wat wel/niet mag en leg uit waarom (bijv.: je mag niet in de keuken spelen want de pannen zijn heet/je mag niet met het speelgoed gooien want dan gaat het stuk of je doet er iemand anders pijn mee.
Om taal te stimuleren zingen wij iedere dag liedjes op alle momenten die zich voordoen (tijdens het wandelen, op visite enz.)
Ik lees iedere dag meerdere keren boekjes voor en wij kletsen heel wat af.
Regelmatig doe ik met de oudste kinderen diverse woordspelletjes b.v. gekke woorden, rijmwoorden enz.
Hier beleven wij veel plezier aan.

De samenwerking met ouders
Er is altijd een mondelinge overdracht bij het halen/brengen.
Daarnaast heb ik met alle ouders contact via het gastkind-boekjes.
Hier in schrijf ik voor ieder kind, elke dag wat er zoal is gebeurd,
– wat we gedaan hebben,
– leuke uitspraken/voorvallen,
– iets liefs, grappigs of stouts dat een kind heeft gedaan/meegemaakt,
– natuurlijk over het eten/slapen/poepluiers enz.

Ik heb een FaceBookpagina waar ik iedere dag een blog plaats met foto’s over de belevenissen van de dag.
Meestal tussen de middag als de kinderen slapen en aan het einde van de dag.
Regelmatig stuur ik de ouders foto’s die ik gemaakt heb van hun kind via WhatsApp.
Soms druk ik de foto’s af en plak ze in de dagboekjes.

De ouders mogen natuurlijk altijd bellen, sms-en, whats-appen of langskomen wanneer zij daar behoefte aan hebben.
Wanneer er de mogelijkheid is zal ik zo spoedig mogelijk reageren,
Meestal zal dit zijn tussen 13.00 en 15.00u als de kinderen slapen.
De kinderen gaan altijd voor.

Bij Ancora’s Kroostopvang Bere-Goed! zijn o.a. de volgende regels van toepassing.
– via de e-mail/website of op papier komen de aanvragen voor de opvang e/o veranderingen binnen.
– Ouders geven uiterlijk 1 maand voor het begin van de nieuwe maand de aanvragen door.
– Vakanties dienen uiterlijk 2 maanden van tevoren te worden doorgegeven
– In overleg is veel mogelijk
– We eten en drinken altijd aan tafel en op vaste tijden
– Handen wassen na het plassen en voor het eten
– Voor we naar buiten gaan en voor we gaan eten ruimen wij samen het speelgoed.
Wij hebben hier een leuk versje voor;

Sip, sap.sop,
Wij ruimen alles op.
Ik, jij en iedereen,
Samen is veel leuker dan alleen

Sip, sap.sop,
Wij ruimen alles op.
Ik, jij en iedereen,
Samen is veel sneller dan alleen

Normen en waarden o.a. zijn
– Ieder kind moet zichzelf kunnen zijn en mag op zijn/haar eigen tempo/niveau ontwikkelen
– Houden rekening met elkaar
– Nee is nee
– Samen spelen = samen delen
– Niet met speelgoed gooien
– Elkaar geen pijn doen
– Dank je wel zeggen als je iets krijgt
– We zeggen “hallo” als we komen en “dag” als we gaan
– Als je een spelletje uit de kast wilt doen moet je het eerst vragen en het huidige speelgoed eerst opruimen voor je een nieuw spel pakt
– Alles is bespreekbaar.

Daar waar mogelijk, wil ik rekening houden met de wensen van de vraagouders.

Wij vieren de verjaardagen van de kinderen door “lang zal ze leven” te zingen en een gezamenlijk cadeautje te geven.
De kinderen mogen indien gewenst trakteren.
De ouders bepalen zelf of ze de kinderen willen laten trakteren.

We maken werkjes voor Vader- en Moederdag met een klein versje erbij,
We kunnen een  mooie tekening voor de verjaardag van pappa/mamma/opa/oma maken
En natuurlijk gaan we knutselen  voor Sinterklaas/Kerstmis/Sint Maarten/de seizoenen/Pasen


Tot Slot
:
Mocht u na het lezen nog vragen, suggesties of wensen hebben neem dan gerust contact met mij op.

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht